Fika med Laure

Imorse efter att ha lämnat Maddie vid skolan gick jag in till stan för att fika med Laure. Innan jag träffade henne hann jag även med lite julklappsshopping. Fast vad jag köpte tänker jag då inte skriva ifall att personen får för sig att gå in och kolla här :)
Nu sitter jag med mitt Engalska tal. På månadg ska jag hålla ett tal om skillnaderna mellan sverige och england. Jag är inte speciellt nervös men jag måste bara se till att mitt tal är artigt nog. Jag kan bli tokig på den engelska artigheten. Haha... Jag tycker om artiga människor men man vet aldrig vad som anses som oratig i detta landet... Jag tycker att jag för det mesta är artig men inte lika artig som alla engelskmän. Jag är super artig enligt svenska normer hela tiden men det hjälper inte. Man FÅR INTE säga något utan att betona att det är ens egna åsikt. om i förrgår när en kille i min engelska grupp sa : Husen i ... är mycket finare och "stilrena" än i England. Jag skulle se de som om att det var hans åsikt men här så måste man tydligt betona att det är man själv som tycker så.
Eller som när barnen i min familj berättar en historia för sina föräldrar. Även fast föräldrarna vet att dom pratar om mig så får dom inte säga "hon" utan de måste säga "lina". För mig känns det väldigt opersonligt på något sätt. Det känns lustigt att dom så men det är en engelsk norm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0